27 marca 2015

Megafuzja na rynku spożywczym - połączenie Kraft Foods Group z H.J. Heinz Company

Pod koniec marca b.r. zostało ogłoszone porozumienie między spółką Kraft Foods Group oraz H.J. Heinz Company w sprawie fuzji tych spółek. W wyniku połączenia ma powstać koncern The Kraft Heinz Company, którego roczne przychody szacowane są na ok. 28 mld USD, co klasyfikuje tą spółkę wśród światowych liderów branży spożywczej.

W powstałej z połączenia spółce Kraft Heinz Company 51% udziałów będą mieli dotychczasowi akcjonariusze H.J. Heinz Company, a 49% - akcjonariusze Kraft Foods Group. Ponadto akcjonariusze Kraft Foods Group otrzymają dywidendę w wysokości 16,5 USD na akcję, co łącznie wyniesie 10 mld USD i zostanie sfinansowane przez właścicieli H.J. Heinz Company. W przygotowaniu transakcji po stronie sprzedającego (Kraft Foods Group) biorą udział: doradca finansowy Centerview Partners LLC oraz kancelaria prawna Sullivan & Cromwell, a do doradztwa po stronie kupującego zaangażowano: bank Lazard oraz kancelarie Cravath, Swaine & Moore i Kirkland and Ellis. Zakończenie transakcji planowane jest na drugą połowę 2015 roku.

Transakcja ta stanowi kolejną inwestycję 3G Capital na rynku spożywczym. Wcześniej firma private equity przeprowadziła przejęcie Anheuser-Busch przez browar IbBev. 3G Capital posiada również większościowy pakiet udziałów w Restaurant Brands International – spółki powstałej z połączenia Burger Kinga i sieci kawiarni Tim Hortons.

Od czerwca 2013 roku H.J. Heinz Company należy do konsorcjum Berkshire Hathaway (spółki Warrena Buffetta) i brazylijskiej firmy private equity 3G Capital. Wartość transakcji nabycia H.J. Heinz Company wyniosła ok. 23 mld USD (według innych źródeł 28 mld USD). Na polskim rynku H.J. Heinz Company w 1997 roku nabyła większościowy pakiet udziałów w firmie Pudliszki. 

Kraft Foods Group powstała w wyniku podziału grupy Kraft Foods, które miało miejsce w październiku 2012 roku. Restrukturyzacja grupy obejmowała wydzielenie produkcji słodyczy i przekąsek do firmy Mondelez International, a produkcji i dystrybucji inny artykułów spożywczych do Kraft Foods Group, do której nalezą takie marki jak: Capri Sun (soki owocowe), Philadelphia (sery), Maxwell House (kawa) i inne. Kraft Foods Group jest spółką publiczną notowaną na NASDAQ. W 2014 roku osiągnęła ok. 18 mld USD przychodów i zakończyła rok z zyskiem netto na poziomie ok. 1 mld USD.

Światowym liderem branży spożywczej jest Nestle (z siedzibą w Szwajcarii), która w 2014 roku zrealizowała przychody na poziomie ok. 92 mld USD. Na kolejnych miejscach plasują się: PepsiCo (Stany Zjednoczone) z przychodami rzędu 66 mld USD (2014), Coca-Cola Company (Stany Zjednoczone) – ok. 46 mld USD (2014), JBS (Brazylia) – ok. 39 mld USD (2014). Grupę pięciu największych na świecie firm z branży spożywczej zamyka Mondelez International (Stany Zjednoczone), której przychody w 2014 roku wyniosły ok. 34 mld USD.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Zapisz się do newslettera aby co miesiąc otrzymywać raport Think M&A, a raz na kwartał raport z rynku wierzytelności.

Wyrażam zgodę na przekazywanie mi przez CMT Advisory za pomocą środków komunikacji 
elektronicznej na podany adres e-mail publikacji prasowych oraz informacji marketingowych

Autor

Marta Pszczółkowska

Starszy Analityk