22 czerwca 2016

Rekordowe przejęcie w branży gier wideo

Chiński gigant Tencent przejął fińską firmę Supercell za astronomiczne 8,6 mld USD.

Przejęcie, o którym od kilku tygodni mówił cały rynek gier, doszło do skutku. Za astronomiczną kwotę 8,6 mld USD chiński gigant branży rozrywki kupił ponad 84 proc. akcji w fińskiej firmie Supercell; twórcy m.in. gry „Clash of Clans”; jednej z najpopularniejszych gier na urządzenia mobilne na świecie.

Głównym sprzedającym był japoński SoftBank, który w 2013 r. kupił 51 proc. akcji fińskiej firmy za 1,5 mld USD, a w 2015 roku dokupił jeszcze dodatkowe 22 proc., co łącznie dawało mu ponad 73 proc. akcji.

„Clash of Clans” to absolutny lider, jeżeli chodzi o rozrywkę na urządzeniach mobilnych. Gra posiada ok. 25 mln aktywnych użytkowników na całym świecie. Choć Clash of Clans jest darmowe, model biznesowy firmy został oparty o tzw. in-app purchases; zakupy wewnątrz aplikacji na zasadzie mikropłatności. Oba te czynniki sprawiają, że Supercell jest jedną z najbardziej rentownych firm w branży gier. Tylko w ubiegłym roku miała 880 mln EUR zysku brutto przy 2,1 mld EUR przychodów, plasując Supercell pośród największych przedsiębiorstw w Finlandii (warto dodać, że firma istnieje tylko 6 lat). Supercell zatrudnia zaledwie 180 pracowników. Chiński potentat Tencent kupuje fińskiego konkurenta dążąc do światowej dominacja na rynku gier sieciowych.

Gigant z Chin jest już właścicielem kilku amerykańskich firm, m.in. Riot Games, stojącym za jednym z najpopularniejszych tytułów e-sportowych „League of Legends”. W LoLa gra 85 mln graczy na całym świecie. Ubiegły rok Riot Games zamknęł z przychodami na poziomie 1,6 mld USD. Tencent to największy gracz na globalnym rynku gier. W pierwszym kwartale tego roku miał 4,9 mld USD przychodów, z czego połowę przynosiły właśnie gry. 

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Zapisz się do newslettera aby co miesiąc otrzymywać raport Think M&A, a raz na kwartał raport z rynku wierzytelności.

Wyrażam zgodę na przekazywanie mi przez CMT Advisory za pomocą środków komunikacji 
elektronicznej na podany adres e-mail publikacji prasowych oraz informacji marketingowych