Trendy w branży leisure and hobby

W branży związanej z wypoczynkiem i spędzaniem wolnego czasu, określanej często anglojęzycznym zwrotem „leisure and hobby”, od kilku lat obserwowane są nowe trendy. Część z nich została w ostatnich miesiącach wzmocniona w wyniku konsekwencji, jakie przyniosła pandemia wirusa Sars-Cov-2.

Branża leaisure and hobby w sektorze e-commerce

Podstawową zmianą jest dynamiczny wzrost popularności internetowych kanałów dystrybucji, które od lat stopniowo zwiększały swój udział w sprzedaży, a w wyniku wprowadzanych okresowo obostrzeń w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych stały się głównym źródłem przychodów dla podmiotów sprzedających towary związane z branżą leisure and hobby. Zmiana ta spowodowała konieczność dostosowania się do coraz bardziej wymagającego klienta, który oczekuje dostępu do szerokiego asortymentu, szybkiej dostawy oraz możliwości dokonania zwrotu. Sprzedaż poprzez kanały e-commerce niesie ze sobą także potrzebę przeznaczania znacznych środków na marketing internetowy oraz ciągłego usprawnienia procesów logistycznych, aby sprostać wysokiej i stale rosnącej konkurencji. W związku z tym podmioty, które posiadały dobrze wypromowane i rozbudowane sklepy internetowe lub  wystarczające środki na ich szybkie stworzenie uzyskały znaczny wzrost udziału w rynku, kosztem podmiotów, które nie były w stanie się dostosować.

Aktywność fizyczna w profilaktyce zdrowia

W ostatnich latach widoczny był wzrost populacji osób, które są świadome jak wysoką rolę w profilaktyce zdrowia ma aktywność fizyczna. Trend ten został wzmocniony w trakcie pandemii wirusa Sars-Cov-2, kiedy zainteresowanie kwestiami zdrowotnymi znacząco wzrosło. Rosnąca popularność aktywnego trybu życia w połączeniu z obostrzeniami uniemożliwiającymi korzystanie z siłowni, klubów fitness, basenów oraz innych obiektów sportowych zaowocowała zwiększeniem zainteresowania spędzaniem wolnego czasu na świeżym powietrzu. Spowodowało to rekordowe wzrosty sprzedaży w branży odzieży, obuwia i sprzętu outdoorowego. Popularność aktywności outdoorowych stale rośnie czego potwierdzeniem mogą być m.in. rekordowe liczby turystów odwiedzających polskie Parki Narodowe. Wzrosty sprzedaży są dodatkowo wzmacniane tym, że wielu klientów dostrzegając wysoką jakość oraz funkcjonalność odzieży outdoorowej zaczyna ją wykorzystywać również jako odzież codziennego użytku.

Leisure and hobby w wersji premium

Rosnąca popularność dotyczy również bardziej ekskluzywnych i luksusowych form spędzania wolnego czasu takich jak żeglarstwo czy sporty motorowodne. Zgodnie z wypowiedzią Michała Bąka – sekretarza generalnego Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych – 2021 rok może być rekordowy dla branży jachtowej*. Popyt na jachty jest wzmacniany również poprzez fakt, że stanowią one dobrą lokatę kapitału w obliczu rosnącej inflacji oraz niskich stóp procentowych. Problemem dla branży może być jednak brak wystarczających mocy produkcyjnych, aby sprostać rosnącemu zainteresowaniu na zakup jachtów lub motorówek.

*Wypowiedź dla PAP z 14 sierpnia 2021 roku.