Rowery interesują inwestorów – sytuacja branży rowerowej na rynku M&A.

Branża rowerowa coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na rynku leisure & sports. Rower od wielu lat postrzegany jest jako ekologiczny środek transportu, a wzmożone zainteresowanie aspektami zdrowotnymi przyczyniło się do zintensyfikowania aktywności rowerowych wykonywanych przez społeczeństwo. Nie bez znaczenia był tu także wybuch pandemii. W okresie rozprzestrzeniania się wirusa rower zaczął być postrzegany  jako bezpieczny środek transportu. Można powiedzieć, że pandemia przyczyniła się utrwalenia dobrych nawyków w zakresie wykorzystywania roweru jako krótko i średniodystansowego środku transportu.

W niniejszym artykule przyglądamy się sytuacji branży rowerowej na rynku transakcyjnym M&A oraz trendom na rynku sports & leisure ze szczególnym uwzględnieniem rowerów elektrycznych. Wskazujemy także na najciekawsze przykłady przedsiębiorstw polskich i zagranicznych, które zdecydowały się wziąć udział w transakcji przejęć.

Aktywność M&A branży rowerowej na tle sektora sportu i spędzania wolnego czasu

 

Branża rowerowa należy do jednej z najbardziej aktywnych na rynku fuzji i przejęć w sektorze sportu i spędzania wolnego czasu. 25% przejęć w latach 2015 – 2022 dotyczyła branży rowerowej. Liczba zrealizowanych transakcji plasowała się na poziomie 51 a ich łączna wartość wynosiła 7 mld $. Dodatkowo mediana wartości wskaźnika EV/EBITDA kształtowała się na poziomie 17. Oznacza to, że właściciele firm z branży rowerowej przeciętnie za sprzedaż udziałów uzyskali 17 x EBITDA wypracowana przez przedsiębiorstwo.

 

Aktywność M&A branży rowerowej na tle sektora sportu i spędzania wolnego czasu

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych S&P Capital IQ Pro

 

Ceny rowerów w ostatnich 2 latach, tj. 2020 – 2021 wzrosły i nic nie wskazuje na zmianę kierunku tendencji wzrostowej. Przyczyn zaistniałego stanu rzeczy należy upatrywać między innymi we wzmożonym popycie, wzroście kosztów transportu części wyprodukowanych w Azji i problemach z dostępnością podzespołów.

Rowery elektryczne – elektryfikacja rowerów i jej wpływ na strategie akwizycyjne inwestorów

 

Istotnym trendem występującym w branży rowerowej jest elektryfikacja pojazdów. Producenci chcąc podążać za trendami, będą chcieli, by w ich ofertach znajdowały się rowery elektryczne każdego typu. Globalny rynek rowerów elektrycznych w 2020 roku osiągnął wartość 24,3 mld $. Analitycy Allied Market Research przewidują, że będzie on wzrastał średniorocznie o 10,1% i w 2030 roku osiągnie wartość 47,6 mld $. Podczas gdy globalny rynek rowerów konwencjonalnych w 2020 roku osiągnął wartość 20,6 mld $ i do 2027 roku będzie wzrastał ze średnioroczną stopą wzrostu na poziomie 4,80%.

Rower elektryczny coraz bardziej popularny

Głównymi czynnikami napędzającymi tak znaczący wzrost rynku rowerów elektrycznych są pozytywne regulacje i działania rządowe w wielu państwach zachęcające do używania tego typu rowerów. Gdynia jest pierwszym miastem Polsce, gdzie dla mieszkańców zostaną wprowadzone dotacje na zakup rowerów elektrycznych. Ponadto na wpływ wzrostu popularności e-rowerów mają stale rosnące ceny paliwa i coraz bardziej rozwinięta świadomość ekologiczna społeczeństw.

Nawet firmy zajmujące się przede wszystkim przemysłem automotive i wyposażeniem do samochodów coraz częściej podejmują inicjatywy związane z włączaniem rowerów elektrycznych do oferty. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Groclin S.A. – polski producent wyposażenia i akcesoriów samochodowych. Firma chcąc podejmować działania proekologiczne przyjęła strategię rozwoju pod marką LESS. Groclin,  która posiada markę miejskich rowerów eklektycznych sprzedawanych pod szyldem LESS.BIKE. Spółka planuje prowadzić sprzedaż zarówno najbardziej zaawansowanych technologicznie e-rowerów klasy premium jak i bardziej przystępnych cenowo wariantów.

Należy także podkreślić, że rozszerzenie portfolio o rowery elektryczne jest także możliwe dzięki wzrostowi zewnętrznemu, czyli dokonywaniu fuzji i przejęć. Najlepszym tego przykładem jest niemiecki producent samochodów sportowych i luksusowych – Porsche, które w okresie listopad 2021 – luty 2022 nabyło:

  • Greyp Bikes – to chorwacki producent zaawansowanych technologicznie e-rowerów, które w pełni można integrować z urządzeniami mobilnymi,
  • Greyp Bikes – specjalizuje się w produkcji napędów elektrycznych do rowerów.

Przedstawione działania obydwu firm wskazują na fakt, iż branża automotive nie pozostaje obojętna w stosunku do trendów ekologicznych, a za pośrednictwem rozszerzania portfolio o e-rowerów, stara się podążać za tymi trendami.

Rowery w Polsce – aktywność transakcyjna M&A branży rowerowej w Polsce

 

Polskie przedsiębiorstwa z branży rowerowej również mają na swoim koncie udane akwizycje. Pod koniec 2021 roku TrybEco przejęło Volt Scooters. TrybEco to łódzki start-up zajmujący się produkcją e-pojazdów takich jak rowery, skutery, czy hulajnogi. Natomiast Volt Scooters specjalizuje się w zakresie rozwiązań współdzielonej mobilności. Transakcja była umotywowana chęcią rozszerzenia działalności o system sharingowy hulajnóg elektrycznych. Dzięki przejęciu Volt Scooters, TrybEco stało się jedyną firmą na polskim rynku, która oprócz produkcji i dystrybucji rowerów hybrydowych oferuje również rozwiązania współdzielonej mobilności.

Inną znaną polską marką opierającą swoją strategię na przejęciach jest KROSS. Dotychczas przedsiębiorstwo zakupiło dwie zagraniczne marki. W celu osiągnięcia efektów synergii w zakresie sprzedaży i dystrybucji rowerów, firma Kross zdecydowała się na przejęcie aktywów holenderskiej spółki Multicycle w 2017 roku. Filip Wojciechowski, prezes KROSS’a przyznał, że w 2022 roku spółka będzie podejmować działania w celu uzyskania pozycji lidera w branży rowerowej w Europie – Środkowo Wschodniej.  Jednym z elementów realizacji tego celu ma być kolejne przejęcie zagranicznej marki.

Polskie przedsiębiorstwa nie tylko nabywają inne podmioty w celu osiągnięcia wzrostu, ale także dzięki sprzedaży udziałów pozyskują finansowanie na dalszy rozwój. W 2021 roku Fundusz Resource Partners widząc potencjał w spółce 7anna nabył jej większościowy pakiet, przy czym założyciele 7anna kontynuują swoje dotychczasowe role zarządcze w firmie. Fundusz będzie wspierał dalszą ekspansję na szybko rozwijające się segmenty rynku.

Jedno z największych europejskich przedsiębiorstw z branży rowerowej Grupa Accell w 2022 podjęła decyzję o sprzedaży pakietu udziałów na rzecz amerykańskiego konsorcjum inwestycyjnego KKR Group. Transakcja opiewała na kwotę 1,56 mld $. Accell Group    to holenderskie przedsiębiorstwo będące właścicielem marek rowerów takich jak: Atala, Babboe, Batavus, Carraro Cicli, Ghost, Haibike, KOGA, Lapierre, Loekie, Nishiki, Raleigh, Sparta, Torker, Tunturi, Van Nicholas, Winora i XLC Po transakcji Grupa Accell nie przejdzie dużych zmian, ponieważ intencją KKR jest zachowanie tożsamości korporacyjnej marki. Dodatkowo, tak jak w przypadku polskiego 7anna, najważniejsze osoby odpowiedzialne za zarządzanie przedsiębiorstwem pozostaną na swoich stanowiskach.

Branża rowerowa, ze szczególnym uwzględnieniem rowerów elektrycznych, w najbliższych latach ma bardzo dobre perspektywy do rozwoju. Rosnąca świadomość zdrowotna społeczeństw będzie powodowała wzrost zainteresowania inwestorów branżą. W związku z tym przewiduje się wzrost aktywności segmentu rowerowego na rynku transakcyjnym. Liczne przykłady przedsiębiorstw, które zdecydowały się realizować strategię opartą na wzroście zewnętrznym świadczą o tym, iż konsolidacja branży rowerowej jest procesem nieuchronnym.