Chiński gigant zadebiutuje wkrótce w USA
Mowa o spółce Alibaba, która jest na rynku chińskim potentatem w branży e-commerce. Debiut spółki, która jest wyceniana na kwotę od 130 do 156 miliardów dolarów, budzi ogromne emocje. Specjaliści twierdzą, że wejście na rynek Alibaba może być dla rynku internetowego jeszcze bardziej interesujące niż rozpoczęcie obrotu akcjami Facebooka. Jak podaje Reuters sam debiut ma przynieść około 15 miliardów dolarów. Ma to być rekordowa sprzedaż akcji na amerykańskiej giełdzie, w której weźmie udział chińska spółka.
Spółka składa się z kilku platform, które wspierają handel internetowy. Szacuje się, że obecnie pośredniczą w sprzedaży większej liczby towarów niż eBay i Amazon razem. Model biznesowy koncernu polega na pośrednictwie w transakcjach. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych platform internetowych spółka nie kupuje towarów od dostawców i ich nie sprzedaje, a jedynie łączy obie strony. W Polsce na podobnych zasadach działa tablica.pl. Największe przychody dla Alibaba generuje Taobao, gigantyczny chiński bazar, w który znajduje się 760 milionów produktów i aż 7 milionów sprzedawców. Alibaba zarabia na reklamie i promowaniu konkretnych ofert.
Spółka, która ma zaledwie 15 lat, została założona przez Jacak Ma, nauczyciela angielskiego. Dziś ma biura na całym świecie i zatrudnia około 20 tys. osób. Założyciel Alibaba ma obecnie około 13 procent firmy, większość udziałów jest w posiadaniu Japan SoftBank Crop (37%) i Yahoo (24%). Warto podkreślić, że w przypadku udanego debiutu Alibaby, zdecydowanie może podnieść się wartość akcji Yahoo.
Na koniec warto wspomnieć o wynikach finansowych spółki. Choć przychody chińskiego giganta są kilkakrotnie niższe niż osiągane np. przez Amazon, to działalność jest bardzo dochodowa, co wynika z wysokiej marży zysku. W trzecim kwartale 2013r. firma osiągnęła następujące wyniki: przychody – 1,8 mld dolarów, zysk netto – 792 mln dolarów, co daje rentowność marży na poziomie 44 procent. Dla porównania, Amazon w tym samym czasie miał ponad 17 miliardów dolarów przychodów, ale jednocześnie osiągnął 41 milionów dolarów straty.
W specjalnym oświadczeniu szefowie chińskiego giganta napisali, iż cyt. „Alibaba Group zdecydowała się na rozpoczęcie procesu przygotowania do debiutu giełdowego w nadziei na globalną ekspansję. Wejście na giełdę przyczyni się do zwiększenia transparentności naszej firmy, a także umożliwi nam realizację naszych długofalowych planów i ambicji”.