Lorillard na celowniku Reynolds American

15 lipca bieżącego roku rynki finansowe obiegła informacja o planowanej fuzji Reynolds American, potentata rynku tytoniowego w Stanach Zjednoczonych, z konkurentem z branży – Lorillard na kwotę 27,4 mld $ w gotówce i akcjach, uwzględniając dług, co w przeliczeniu na jedną akcję Lorillard stanowi 68,88 $. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, Reynolds wyrośnie na godnego rywala dla giganta rynku tytoniowego – Altria Group (poprzednio Philip Morris Companies) – i pozwoli zgromadzić pod jednym szyldem marki Camel, Newport, Pall Mall czy American Spirit.

Marki Kool, Salem i Winston zostaną wydzielone z transakcji i następnie sprzedane innemu konkurentowi rynkowemu – Imperial Tobacco Group – za ponad 7 mld $. Dokładna kwota transakcji nie jest znana w związku z toczącymi się rozmowami.

Obecnie fuzja podlega szczegółowej analizie przez Federal Trade Commission (FTC), odpowiednika polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z zagrożeniem nadmiernej koncentracji na rynku wyrobów tytoniowych. Zgodę na planowane połączenie musi ponadto wyrazić British American Tobacco, największy udziałowiec J. Reynold Tobacco Company, który posiada blisko 42% akcji spółki. Koncern zadeklarował chęć wsparcia transakcji kwotą 4,7 mld $, która pozwoli utrzymać dotychczasowy udział w połączonych spółkach.

Kwestią budzącą szereg wątpliwości wśród analityków giełdowych i drobnych akcjonariuszy jest decyzja o sprzedaży spółce Imperial Tobacco Group, wiodącej na rynku amerykańskim marki papierosów elektronicznych Blu, którą Lorillard nabył w 2012 roku za kwotę 135 mln  $. Reynolds-Lorillard postanowił postawić na markę Vuse, którą Reynolds wprowadził na rynek zaledwie przed rokiem. Choć wartość rynku e-papierosów jest relatywnie niewielka w porównaniu do tradycyjnych wyrobów tytoniowych jest to wciąż jeden z najbardziej dynamicznych i perspektywicznych segmentów w branży.

Finalizacja fuzji planowana jest na pierwszy kwartał 2015 roku. Połączone spółki spodziewają się osiągnąć przychody na poziomie 11 mld $ oraz zysk operacyjny oscylujący wokół 5 mld $.

Reynolds American, Inc.– notowany na nowojorskim parkiecie drugi co do wielkości amerykański producent wyrobów tytoniowych. W ramach struktur spółki funkcjonują m.in.J. Reynolds Tobacco Company, American Snuff Company, Santa Fe Natural Tobacco Company and Niconovum AB. Grupa jest właścicielem marek Camel, Pall Mall, Kool, Winston, Salem, Doral, Misty, Capri i Natural American Spirit.

Lorillard Tobacco Company, Inc.– notowany na giełdzie w Nowym Jorku amerykański producent papierosów Newport, Maverick, Old Gold, Kent, True, Satin i Max oraz właściciel wiodącej marki e-papierosów Blu,