Udany powrót legendarnego Frugo

Niezwykle trudno jest wskrzesić trupa, ale jak widać na przykładzie Frugo jest to możliwe. Kultowa marka Frugo zaistniała w Polsce w 1996r, dzięki znanej z przetworów dziecięcych spółki Alima Gerber. Wówczas nikt nie wróżył jego producentowi sukcesu. Butelka wyglądała na nieporęczną, nazwa wydawała się dziwna i ten target – młodzież, która w tamtych czasach nikogo nie interesowała. Co się okazało? Po roku Frugo miało 90% rozpoznawalność i 4% udział w rynku soków. Kampania promocyjna Frugo zgarnęła większą liczbę nagród w prestiżowych konkursach reklamy niż jakakolwiek inna polska marka.

Jednak na przełomie wieków zaczęły się problemy Frugo. Po przejęciu firmy przez koncern Novartis stwierdzono, że marża jest za niska. Frugo pito coraz mniej. W 2002 napój został sprzedany firmie Krynica Zdrój, która zbankrutowała. Wszystko zmieniło się w 2011, kiedy firma FoodCare podpisała umowę zakupu marki Frugo od jej ówczesnego właściciela, firmy Aflofarm. W ramach umowy nowy właściciel nabył prawa do nazwy napoju, logotypów, projektu butelki i kapsla, a także domen internetowych, sloganu reklamowego oraz – co najważniejsze – oryginalnej receptury napoju. Niespełna 3 lata temu wiele osób podchodziło to tego powrotu z dystansem i nie wróżyło sukcesu. A jednak udało się, od powrotu napoju na półki sklepowe w roku 2011 w lipcu 2011 r. spółka sprzedała 300 mln butelek. A w zeszłym roku, jak podaje FoodCare, marka wypracowała 101 mln zł przychodów, utrzymując pozycję lidera na rynku napojów w szklanych butelkach. Frugo ma na nim 39-proc, udział pod względem liczbowym i 43-proc. w ujęciu wartościowym. Powrót na rynek produktów Frugo nie wymagał nawet restrukturyzacji spółki. Ostatni rok polegał jedynie na dalszej rozbudowie brandu o kolejne produkty sygnowane przez FRUGO.

Jak pokazuje historia Frugo silne przywiązanie klienta do marki pozwala na udany powrót nawet po kilku latach nieobecności na rynku. Frugo to z pewnością najważniejszy i najciekawszy jak dotąd przypadek w historii polskiego social media marketingu. Powód jest bardzo prosty – marka odniosła spektakularny sukces rynkowy, w którym media społecznościowe odegrały kluczową rolę.