UPC u progu przejęcia Multimediów

Powstała w wyniku połączenia dwóch operatorów kablowych spółka kontrolowałaby 50% rynku a jej przychody wynosiłyby ponad 2 mld złotych. Losy transakcji zależą w dużej mierze od decyzji UOKiK.

Informację taką podał w dniu dzisiejszym Puls Biznesu. Wydawca twierdzi, że Liberty Global, właściciel UPC, jest na etapie „zaawansowanych rozmów w sprawie przejęcia Multimediów”. Nie jest to pierwszy raz, kiedy Multimedia rozmawiają z potencjalnymi nabywcami i nie po raz pierwszy finalizują rozmowy właśnie z UPC. Podobne rozmowy z 2013 roku nie zakończyły się jednak sukcesem.

Sieć kontrolowana przez Liberty Global ma obecnie 1,44 mln klientów, a swoim zasięgiem obejmuje 2,9 mln gospodarstw domowych. UPC rozwijał się głównie poprzez przejęcia mniejszych rywali; lokalnych operatorów z Dolnego Śląska i województwa opolskiego. Ostatnio kupił gdańskie Net-Sat Media. Kiedy operator zajął już duże rynki, w ubiegłym roku zajmował się mniejszymi miastami,:Rzeszowem, Tarnowem, Płockiem czy Nowym Sączem.

Zakup Multimediów byłby dla polskiego oddziału Liberty Global dużym krokiem naprzód. Potencjalny obiekt przejęcia ma bowiem 827 tys. klientów, a jego zasięg terytorialny to 1,6 mln gospodarstw domowych. Co więcej Multimedia testują równolegle nieco inny model biznesowy: od dwóch lat stawiają na usługi zintegrowane; najpierw wprowadziły sprzedaż energii elektrycznej, a od niedawna oferują klientom gaz. To już ponad 5 proc. przychodów operatora i choć marże na dodatkowej sprzedaży nie są wysokie, koszty poszerzenia oferty też są niewielkie, a dynamika na nasyconym rynku kablowym dzięki temu się poprawia. EBITDA Multimediów ma rosnąć o ponad 7 proc. rocznie, a przychody — o 10 proc.

Przychody UPC w 2015 r. wyniosły około 1,5 mld zł, a Multimediów ubiegłym roku spółka miała 709 mln zł przychodów, o 0,5 proc. więcej niż w 2014 r. Na poziomie EBITDA zarobiła 356,1 mln zł, a netto — 86,2 mln zł. Marża EBITDA sięga nieosiągalnego dla większości branż poziomu 50 proc. Przypomnijmy, że Multimedia mają też jednak spory dług — 1 mld zł w obligacjach, których pierwsza transza (250 mln zł) ma być spłacona w przyszłym roku.

Przejęcie Multimediów przez UPC oznaczałoby długooczekiwaną konsolidację kablówek w Polsce. Przejęcie pomogłoby UPC rozwijać sieć i wzmocniłoby jego pozycję w relacjach z dostawcami treści. Efekt dla klientów nie jest jednak jednoznaczny; szefowie Liberty Global na Europę deklarowali, że jednym ze sposobów wzrostu przychodów i zysków koncernu w regionie są podwyżki cen (obok rozbudowy własnej sieci i przejęć konkurencyjnych operatorów). Przejęcie zatem to okazja do ich podniesienia, a te UPC całkiem niedawno podniosło już niektórym klientom.