Glovis Europe, spółka należąca do Hyundai Motor Company, nabyła 70 procent udziałów polskiej firmy spedycyjnej - Adampol. Dzięki tej transakcji koreański koncern zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat urosnąć trzykrotnie, co bezpośrednio przełoży się na wzmocnienie jego pozycji w Europie.

Grupa Adampol poszukiwała partnera strategicznego w Zachodniej Europie, gdzie prowadziła już wstępne rozmowy z Niemcami i Francuzami. Ostatecznie nie zakończyły się one współpracą. Jednym z utrudnień w trakcie poszukiwań była niewielka liczba potencjalnych inwestorów, która ograniczała się wyłącznie do konkurentów. Ponadto okres poszukiwań przypadł na spowolnienie branży motoryzacyjnej. Zarówno polska, jak i europejska motoryzacja jest na etapie powolnej odbudowy. Ostatecznie siedmioletnia współpraca Adampolu z Hyundai Glovis przyniosła możliwość połączenia.

Negocjacje między polską a koreańską spółką trwały ponad rok. Ostatecznie strony podpisały umowę 31 października, w której określiły, iż obecny dwuosobowy zarząd Adampolu będzie funkcjonował przez pięć najbliższych lat. Ponadto porozumienie między spółkami wiąże się z podniesieniem zdolności inwestycyjnych obu firm i osiągnięciem efektów synergii na rynku usług logistycznych.

Oficjalnie wartości transakcji nie ujawniono, jednak szacuje się, iż jest to największa inwestycja Hyundai Motor Company w Polsce. Według analityków wartość Grupy Adampol może wynosić między 200 a 300 mln zł.

Hyundai Glovis to spółka funkcjonująca na rynku spedycji od 2001 r. i należąca do koncernu Hyundai Motor Company. Przedsiębiorstwo jest jedną z największych firm spedycyjnych na świecie. Polska spółka dołączy m.in. do takich krajów jak Słowacja i Czechy, gdzie Hyundai Glovis prowadzi swoje fabryki w Europie.

Adampol specjalizuje się w przewozie aut takich producentów jak BMW, Volkswagen oraz Ford. Polska spółka transportuje samochody z fabryk oraz zachodnioeuropejskich portów do krajów znajdujących się w środkowej oraz wschodniej Europie, w tym m.in do Rosji i Kazachstanu. Do dodatkowych usług przedsiębiorstwa należy również przechowywanie aut w ramach składów celnych w Małaszewiczach i Łapach, częściowy demontaż pojazdów przed transportem, serwis samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, sprzedaż części zamiennych oraz produkcję nadbudów i przyczep. Obecnie spółka planuje otworzyć kolejne przedstawicielstwa w krajach europejskich. W 2013 roku Grupa Adampol osiągnęła 430 mln zł przychodów oraz 45 mln zł EBITDA. W ramach grupy zatrudnionych jest 640 osób, ponadto spółka ma 986 autotransporterów, z czego 600 wynajmuje od podwykonawców.

Wstecz