Zbliżająca się oferta publiczna Alibaba Group, giganta chińskiego handlu internetowego, obejmującego swoim zasięgiem m.in. usługi B2B, serwis aukcyjny, e-płatności i zarządzanie danymi, stanowi najgorętszy temat na rynku pierwotnym w 2014 roku. Z prognozowaną wartością oferty oscylującą wokół $20 mld Alibaba będzie nie tylko największym IPO bieżącego roku, lecz prawdopodobnie największą ofertą publiczną w historii. Spółka zadebiutuje na New York Stock Exchange w najbliższych miesiącach.

Z ankiety przeprowadzonej przez Bloomberg wśród analityków finansowych wynika, iż średnia wycena spółki może wynieść $187 mld, zaś najodważniejsze szacunki sięgają nawet $220 mld. Pomimo iż internetowy konglomerat przyciągnął uwagę globalnych inwestorów, sprzedaż akcji o wartości $20 mld nie będzie łatwym zadaniem. Na powodzenie oferty wpływ mogą mieć zarówno działania FEDu, w tym stopniowe ograniczanie programu luzowania ilościowego, jak i konflikty na Bliskim Wschodzie czy sankcje gospodarcze wobec Rosji.

Alibaba planuje zakrojony na szeroką skalę „road show” obejmujący wizyty w Hong Kongu, Nowym Yorku, Londynie, Singapurze i wielu miastach w USA. Do największych udziałowców Grupy należą: SoftBank – 34,4%, Yahoo – 22,6% i założyciel oraz CEO Jack Ma – 8,9%. Wielu analityków utożsamia poprawę notowań Yahoo w ostatnich dwóch latach właśnie z zapowiadaną ofertą publiczną Alibaba Group.

Wstecz