Akcjonariusze Cosco Shipping wyrazili zgodę na przejęcie Orient Overseas (OOIL) na podstawie oferty złożonej w lipcu.

Przedmiotem transakcji jest 68,7% udziałów Orient Overseas za kwotę 6,3 mld dolarów. Cena, którą przyjdzie zapłacić Chińczykom, jest zbyt wysoka według ekspertów, którzy swoją opinię popierają obecną kondycją rynku przewozów kontenerowych. Rynek mocno się koncentruje. Obecnie sześciu największych armatorów sprawuje kontrolę nad 63% rynku, z czego OOIL posiada 2,7%. Rynek ten obecnie wychodzi dopiero z kryzysu i istnieją podejrzenia, że Cosco przystało na tak wysoką cenę nie z powodów biznesowych, a ambicjonalnych.

W wyniku przejęcia chiński armator będzie bowiem w posiadaniu floty ponad 400 statków, których łączna ładowność wynosi ponad 113 mln m3. Tak ogromny inwentarz dałby Cosco trzecie miejsce na świecie wśród największych przewoźników kontenerów, zaraz za duńską firmą Maersk i szwajcarską Mediterranean Shipping Company. Oznaczałoby to, wyprzedzenie na podium francuskiego konglomeratu CMA CGM, który obecnie zajmuje trzecie miejsce.

Wstecz