Niemiecka spółka giełdowa United Internet przejęła Home.pl za 640 mln złotych. Spółka przejmująca działa, z wieloma sukcesami, na rynku hostingowym pod marką 1&1, która jest dobrze znana na zachodnich rynkach. Niestety podobną skutecznością działania nie może się pochwalić na naszym rodzimym rynku.

Marka 1&1 próbowała zdominować polski hosting od 2010 roku. Jednakże specyfika polskiego rynku internetowego nie pozwoliła na realizację planów niemieckiej spółki. Podobnie jak serwis Ebay został właściwie zignorowany przez polskich użytkowników przyzwyczajonych do Allegro, tak 1&1 nie potrafił dokonać skutecznej ekspansji w branży zdominowanej przez Home.pl oraz Nazwa.pl, które łącznie posiadają ponad 50% rynku. Taka sytuacja wymagała od United Internet podjęcia decyzji o przejęciu Home.pl.

Zgodnie z informacjami Pulsu Biznesu oprócz możliwości szybkiej ekspansji na polskim rynku, spółka United Internet zyskała dodatkowo możliwość wymiany wiedzy. Polska firma charakteryzuje się bardzo wysoką marżą, jak na warunki rynkowe. Plany Home.pl na rok 2015 zakładają uzyskanie marży zysku EBITDA na poziomie 40 proc., podczas gdy segment United Internet do którego trafią wyniki Home.pl posiada ten wskaźnik na poziomie 25 proc. Z tego powodu początkowe, wspólne działania obydwu firm będą związane głównie z wdrażaniem równie wysokomarżowych modeli w europejskich filiach United Internet.

Z lukratywnej sprzedaży może być zadowolona zarówno firma przejmowana, jak i fundusz Value4Capital, który był głównym inwestorem Home.pl i niewątpliwe sprzedaż przedsiębiorstwa poprzyniesie mu duże zyski, co potwierdził CEO Home.pl w wywiadzie dla „Presserwisu”. O skali sukcesu dotychczasowych właścicieli może świadczyć także fakt, że finalna kwota transakcji jest ponad dwukrotnie wyższa niż pierwotne wyceny rynkowe spółki.

Ważna jest także informacja o zachowaniu dużej niezależności przez Home.pl, która ze względu na swoją silną pozycję rynkową po przejęciu nie tylko nie przyjmie nazwy marki swojego obecnego właściciela, ale także, jak wynika z informacji Pulsu Biznesu, zachowa niezależność operacyjną.

Spółka przejmująca – United Internet – jest prawdziwym gigantem na europejskim rynku internetowym. Posiada 8 tys. pracowników w 11 krajach i obsługuje 15 mln klientów. Firma większość przychodów czerpie z biznesu hostingowego i zapewnianiu dostępu do Internetu, ale znaczna część stanowią też aplikacje (w większości usługi w chmurze dla małych i średnich firm). O skali jego działania mogą świadczyć wyniki finansowe spółki, która w pierwszym kwartale 2015 roku miała 658 mln euro przychodu oraz wypracowała 109,2 mln zysku EBITDA.

Wstecz