Wycena umów i relacji
z klientami
W wycenie umów i relacji z klientami uwzględnia się między innymi:
listy klientów,
portfel zamówień lub produkcji,
umowy z klientami i odnośne powiązania z klientami,
nieumowne powiązania z klientami,
aktywa niematerialne wynikające z umowy.
Lista klientów
Lista klientów składa się z informacji o klientach, takich jak ich nazwa oraz dane kontaktowe. Lista klientów może mieć postać bazy danych, która składa się z innych informacji o klientach, takich jak historia dokonanych przez nich zamówień oraz dane demograficzne. Listy klientów są często leasingowane lub wymieniane.
Portfel zamówień lub produkcji
Portfel zamówień lub produkcji wynika z umów, którymi są zamówienia zakupu lub sprzedaży. Jeżeli jednostka nawiązuje powiązania z klientami na drodze zawierania umów, tego rodzaju powiązania wynikają z tytułów umownych.
Umowy z klientami i odnośne powiązania z klientami
Umowa z klientem oraz odnośne powiązania z klientem mogą stanowić dwa odrębne składniki aktywów niematerialnych. Zarówno okres użytkowania jak i sposób konsumowania korzyści ekonomicznych z tych dwóch składników aktywów mogą się różnić.
Nieumowne powiązania z klientami
Powiązanie jednostki z jej klientem zachodzi, jeśli jednostka ma informacje o kliencie i utrzymuje regularny kontakt z klientem oraz klient ma możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z jednostką. Powiązania z klientem spełniają kryterium umowno-prawne, jeżeli jednostka ma wypracowaną praktykę nawiązywania powiązań z klientami niezależnie od tego, czy umowa istnieje na dzień przejęcia. Powiązania z klientem mogą także powstawać na drodze innych umów, takich jak regularne kontakty utrzymywane przez przedstawicieli ds. sprzedaży lub serwisu.
Aktywa niematerialne wynikające z umowy
Relacje wynikające z umowy z klientami mogą być źródłem kreowania wartości również w innych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Efektem realizowanej współpracy może być wykreowanie specyficznych aktywów niematerialnych, takich jak know-how czy marki produktowe, dzięki którym uzyskiwana jest trwała przewaga konkurencyjna.
Wszystkie z powyższych elementów mogą posiadać istotny udział w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa i mogą być przedmiotem wyceny. Wycena tego rodzaju składników majątku wykorzystywana jest zarówno na potrzeby transakcyjne, jak i w przypadku zdarzeń wymagających ujawnienie ich w bilansie przedsiębiorstwa.
Testy na utratę wartości aktywów oraz alokacja ceny nabycia (PPA)
Wyceny znaków towarowych oraz marki wykonujemy również w ramach realizacji obowiązków wynikających z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Finansowej. Więcej na temat znajdziesz na stronie: Testy na utratę wartości aktywów i alokacja ceny nabycia (PPA).
Poznaj ekspertów specjalizujących się w realizacji wycen umów i relacji z klientami
Skontaktuj się z nami w sprawie wycen umów i relacji z klientami
Nasi eksperci odpowiedzą na wszystkie pytania i przygotują ofertę z uwzględnieniem Twoich potrzeb.
lub zadzwoń: +48 61 855 30 10POKAŻ NUMER
Sprawdź również: