Wycena znaku towarowego, marki i praw majątkowych
Cele określania wartości marki i znaku towarowego oraz przebieg procesu wyceny
Określenie wartości godziwej marki i znaku towarowego jest istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa zarówno na poziomie strategicznym, marketingowym, jak również finansowym.
Przedsiębiorstwo może posiadać zarówno zarejestrowane lub niezarejestrowane znaki towarowe, które mogą podlegać wycenie. Na początku współpracy wspólnie z Klientem określany jest zakres wyceny oraz jej cel.
Wycena wartości godziwej marki i znaku towarowego może być potrzebna między innymi w następujących przypadkach:
na potrzeby własne przedsiębiorstwa i jego właścicieli,
udzielenia licencji na wykorzystywanie marki i znaku towarowego, np. w ramach sieci franczyzowej,
sprzedaży,
zabezpieczenia zaciąganego kredytu lub pożyczki,
aportu do innego podmiotu.
Etapy w procesie wyceny marki i znaku towarowego:
ustalenie celu i przedmiotu wyceny,
ustalenie celu i przedmiotu wyceny,
analiza otrzymanych danych oraz czynników wpływających na wartość marki i znaku towarowego,
sporządzenie modelu wyceny,
prezentacja wyników i przekazanie raportu z wyceny.
Metody wyceny marki i znaków towarowych
Przy wycenie marki i znaku towarowego bazujemy na danych finansowych otrzymanych od spółki oraz materiałach gromadzonych przez specjalistyczne bazy danych.
Najczęściej stosowaną w praktyce, uznaną i akceptowaną przez biegłych rewidentów metodą wyceny marki i znaku towarowego na potrzeby ustalenia wartości godziwej jest dochodowa metoda zwolnienia z opłat licencyjnych (z ang. relief from royalty method). Jej zaletą jest powiązanie wartości marki i znaku towarowego z warunkami rynkowymi i wpływem otoczenia. Metoda ta jest również powszechnie stosowana w postępowaniach odszkodowawczych i kontrolnych.
Testy na utratę wartości aktywów oraz alokacja ceny nabycia (PPA)
Wyceny znaków towarowych oraz marki wykonujemy również w ramach realizacji obowiązków wynikających z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Finansowej. Więcej na temat znajdziesz na stronie: Testy na utratę wartości aktywów i alokacja ceny nabycia (PPA).
Poznaj ekspertów specjalizujących się w realizacji wycen marki, znaków towarowych oraz innych wartości niematerialnych i prawnych
Skontaktuj się z nami w sprawie wycen znaku towarowego, marki i praw majątkowych.
Nasi eksperci odpowiedzą na wszystkie pytania i przygotują ofertę z uwzględnieniem Twoich potrzeb.
lub zadzwoń: +48 61 855 30 10POKAŻ NUMER
Sprawdź również: