Wycena znaku towarowego, marki i praw majątkowych
Marka i znak towarowy stanowią istotny element strategii budowania rozpoznawalności produktów, usług i samego przedsiębiorstwa.
Wizerunek firmy kreowany wokół marki i znaku towarowego wpływa na zdobywanie i utrwalanie przewagi konkurencyjnej, dlatego marka i znak towarowy są uznawane za kluczowe niematerialne składniki majątku tworzące wartość przedsiębiorstwa.
Określenie wartości godziwej marki i znaku towarowego jest istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa zarówno na poziomie strategicznym, marketingowym, jak również finansowym.
Wycena wartości godziwej marki i znaku towarowego może być wykorzystana
między innymi w następujących celach:
- na potrzeby własne przedsiębiorstwa i jego właścicieli,
- udzielenia licencji na wykorzystywanie marki i znaku towarowego, np. w ramach sieci franczyzowej,
- sprzedaży,
- zabezpieczenia zaciąganego kredytu lub pożyczki,
- aportu do innego podmiotu.
Przedsiębiorstwo może posiadać zarówno zarejestrowane lub niezarejestrowane znaki towarowe, które mogą podlegać wycenie. Na początku współpracy wspólnie z Klientem określany jest zakres wyceny oraz jej cel.
Przy wycenie marki i znaku towarowego bazujemy na danych finansowych otrzymanych od spółki oraz materiałach gromadzonych przez specjalistyczne bazy danych.
Najczęściej stosowaną w praktyce, uznaną i akceptowaną przez biegłych rewidentów metodą wyceny marki i znaku towarowego na potrzeby ustalenia wartości godziwej jest dochodowa metoda zwolnienia z opłat licencyjnych (z ang. relief from royalty method). Jej zaletą jest powiązanie wartości marki i znaku towarowego z warunkami rynkowymi i wpływem otoczenia. Metoda ta jest również powszechnie stosowana w postępowaniach odszkodowawczych i kontrolnych.
Na proces wyceny marki i znaku towarowego składają się następujące etapy:
- ustalenie celu i przedmiotu wyceny,
- zebranie niezbędnych danych do wyceny,
- analiza otrzymanych danych oraz czynników wpływających na wartość marki i znaku towarowego,
- sporządzenie modelu wyceny,
- prezentacja wyników i przekazanie raportu z wyceny.