Sprzedaż firmy, przedsiębiorstwa
CMT Advisory zapewnia cenne wsparcie, na które mogę liczyć nieprzerwanie od 2010 roku. Współpracę rozpoczęliśmy wówczas od wyceny podczas przekształcenia mojej firmy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Kilka lat później naszym największym i najbardziej złożonym projektem stał się proces M&A zakończony pozyskaniem inwestora w postaci funduszu Resource Partners.
Raphael Marcinów – Founder – Artgeist Poznaj nasze doświadczenie
Główne działania w procesie sprzedaży firmy (sprzedaż firmy krok po kroku)
W procesach sprzedaży przedsiębiorstw można wyróżnić kilka głównych etapów, które wymagają szeregu przemyślanych działań.
W prezentowanym podejściu zastosowaliśmy podział na cztery fazy. Warto mieć jednak na uwadze, że istnieje również cały szereg działań, jakie sugerujemy wykonać przedsiębiorcom jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. Więcej na ten temat można znaleźć na stronach Akademii M&A.
1. Organizacja procesu transakcyjnego
Przygotowanie strategii sprzedaży firmy.
Analiza przedsiębiorstwa i sporządzenie modelu finansowego.
Przygotowanie materiałów do prezentacji potencjalnym inwestorom, w tym teaser i memorandum informacyjne.
2. Pozyskanie potencjalnych inwestorów - również zagranicznych dzięki przynależności do międzynarodowej sieci AICA
Stworzenie listy potencjalnych inwestorów (long-list).
Wysyłka teaserów oraz zaproszeń do udziału w procesie transakcyjnym.
Zebranie podpisanych NDA od inwestorów potwierdzających wstępne zainteresowanie.
Rozesłanie memorandum informacyjnego do inwestorów, którzy podpisali NDA.
Organizacja spotkań z zainteresowanymi inwestorami.
Zebranie i analiza ofert niewiążących.
Wybór inwestorów, którzy wezmą udział w dalszej fazie procesu transakcyjnego oraz zaproszenie ich do due diligence.
3. Due diligence
Przygotowanie się do procesu due diligence, w tym zgromadzenie odpowiednich informacji i danych.
Due diligence prowadzone przez wybranych inwestorów.
Spotkania kadry zarządzającej z przedstawicielami inwestorów biorącymi udział w badaniu due diligence.
Sesja pytań i odpowiedzi.
4. Negocjacje i podpisanie umowy
Otrzymanie i analiza ofert wiążących.
Wybór preferowanego inwestora.
Podpisanie dokumentacji transakcyjnej (PSPA + SHA).
Zamknięcie transakcji.
Faza posprzedażowa, np. rozliczenie tzw. earn-out.
Dowiedz się, jakich doradców angażuje się zwykle w procesie sprzedaży firmy:
Sprzedaż firmy - podmioty biorące udział w procesieRola doradcy transakcyjnego w procesie sprzedaży przedsiębiorstwa
Efekty i korzyści z działań podejmowanych przez doradcę M&A w procesie sprzedaży firmy
Wybór odpowiedniej strategii sprzedaży
Międzynarodowy zasięg w dostępie do inwestorów
Wyeksponowanie przed inwestorami nośników wartości sprzedawanej firmy
Maksymalizacja ceny sprzedaży
Minimalizacja ryzyka i bezpieczeństwo transakcji, ochrona danych wrażliwych
Zadbanie o interesy pozatransakcyjne np. pracowników firmy