Sprzedaż firmy, przedsiębiorstwa
Wiemy, jak istotne jest przekazanie biznesu na rzecz nowego właściciela, który zagwarantuje kontynuację działalności i rozwój przedsiębiorstwa. W przypadku sprzedaży firmy zapewniamy kompleksową obsługę procesu transakcyjnego, który zmierza do wyłonienia takiego nabywcy, który będzie spełniać określone kryteria. Dążymy przy tym do maksymalizacji korzyści oraz minimalizacji ryzyka u sprzedającego.
Główne działania w procesie sprzedaży firmy
W procesach sprzedaży przedsiębiorstw wyróżnić można kilka głównych etapów, które wymagają szeregu przemyślanych działań.
- Organizacja procesu transakcyjnego
- Przygotowanie strategii sprzedaży firmy
- Analiza przedsiębiorstwa i sporządzenie modelu finansowego
- Przygotowanie materiałów procesowych, w tym teaser i memorandum inwestycyjne
- Pozyskiwanie potencjalnych inwestorów
- Stworzenie listy potencjalnych inwestorów
- Wysyłka teaserów oraz zaproszeń do udziału w procesie transakcyjnym
- Zebranie podpisanych NDA od inwestorów potwierdzających wstępne zainteresowanie kupnem. Rozesłanie do nich memorandum inwestycyjnego
- Organizacja spotkań z zainteresowanymi inwestorami
- Otrzymanie i analiza ofert niewiążących
- Wybór inwestorów, którzy wezmą udział w dalszej fazie procesu oraz zaproszenie ich do badania due diligence
- Due diligence
- Wybór i przygotowanie infrastruktury Virtual Data Room (VDR)
- Due diligence prowadzone przez wybranych inwestorów
- Spotkania kadry zarządzającej z przedstawicielami inwestorów biorącymi udział w badaniu due diligence
- Sesja pytań i odpowiedzi
- Ostateczne due diligence wybranych inwestorów
- Negocjacje i podpisanie umowy
- Otrzymanie i analiza ofert wiążących
- Wybór preferowanego inwestora
- Podpisanie umowy sprzedaży, w tym: negocjacje, ustalenie szczegółowych warunków transakcji
- Zamknięcie transakcji
- Faza posprzedażowa
Rola doradcy transakcyjnego w procesie sprzedaży firmy – wybrane zagadnienia
Koordynacja całego procesu, w tym opieka doradcy nad wymienionymi niżej zagadnieniami, pozwala Klientom skupić się na działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. Wciąż mogą budować wartość firmy, co bezpośrednio wpływa na jej ostateczną wycenę.
- Ustalenie oczekiwanych kluczowych warunków transakcji
- Analiza i weryfikacja listu intencyjnego i ocena kluczowych założeń transakcji przedstawionych przez inwestora
- Negocjowanie listu intencyjnego
- Organizacja due diligence
- Spotkania i rozmowy odnośnie wniosków z due diligence
- Mitygowanie dealbreaker’ów
- Dbałość o najkorzystniejszą dla klienta wartość EBITDA oraz identyfikacja zdarzeń jednorazowych, które wpływają pozytywnie na EBITDA
- Ochrona danych wrażliwych
- Negocjowanie aspektów transakcyjnych
- Identyfikacja niebezpiecznych oczekiwań i zapisów umownych
- Udział w tworzeniu i negocjowaniu umowy transakcyjnej
- Bieżące wsparcie prawników biorących udział w procesie
- Zarządzanie projektem transakcyjnym, bieżące wsparcie i doradztwo w procesie
- Pełne przejęcie kontaktu z inwestorem i doradcami Klienta (zalecane) i pełnienie roli lidera projektu
- Bieżące konsultacje
Efekty i korzyści z działań podejmowanych przez doradcę transakcyjnego w procesie sprzedaży firmy
- Wybór odpowiedniej strategii sprzedaży
- Maksymalizacja ceny sprzedaży
- Minimalizacja ryzyka – udział w negocjacjach i tworzeniu umowy sprzedaży
- Więcej czasu dla Klienta na budowanie wartości firmy
- Międzynarodowy zasięg w dostępie do inwestorów
- Ochrona danych wrażliwych
CMT Advisory jako doradca w procesie sprzedaży firmy
1.
W ciągu dwóch ostatnich lat znaleźliśmy się w gronie najaktywniejszych doradców M&A wyróżnionych przez analityków portalu Mergermarket.
2.
Jesteśmy członkiem międzynarodowego stowarzyszenia doradców transakcyjnych AICA (Alliance of International Corporate Advisors).
3.
Współpracujemy z funduszami inwestycyjnymi, inwestorami prywatnymi, domami maklerskimi, audytorami, kancelariami prawnymi i podatkowymi oraz ekspertami branżowymi.
4.
Naszą domeną jest współpraca z firmami rodzinnymi, poprzez m.in. wspieranie inicjatyw Instytutu Biznesu Rodzinnego.
5.
Zapewniamy:
- pełną poufność,
- utytułowany zespół projektowy,
- bliską relację z klientem.
6.
Łączymy wiedzę akademicką z wieloletnim doświadczeniem biznesowym, pracą w różnorodnych firmach i branżach.