Teaser w procesie sprzedaży firmy
8 czerwca 2021
Teaser jest dokumentem zawierającym podstawowe informacje o przedsiębiorstwie i jest przygotowywany z myślą o potencjalnych inwestorach. Główny celem teasera jest, aby zachęcić inwestorów do zaangażowania się w transakcję, której przedmiotem będzie opisany w teaserze podmiot. Dokument ten jest wykonywany w początkowej fazie procesu sprzedaży firmy – po etapie przygotowywania listy potencjalnych inwestorów. Teaser zawiera opis najważniejszych aspektów działalności biznesowej firmy oraz możliwości jej rozwoju w przyszłości. Teaser wysyłany jest przez doradcę transakcyjnego do wybranych inwestorów wraz z zaproszeniem do procesu transakcyjnego oraz umową o zachowanie poufności (ang. NDA – Non-disclosure Agreement).
Teaser jest dokumentem o prostej, zwięzłej formie, którego treść powinna na tyle zainteresować inwestora, aby ten chciał dowiedzieć się więcej o danym przedsiębiorstwie. Zasadniczo teaser powinien spowodować, aby otrzymujący go inwestor był zainteresowany zapoznaniem się z memorandum informacyjnym, czyli rozbudowanym dokumentem opisującym charakterystykę danej firmy. Celem dystrybucji wśród inwestorów teasera jest także wstępne określenie liczby podmiotów zainteresowanych transakcją (ang. expression of interest).
Cechy charakterystyczne teasera
- Powinien być zwięzłej treści, maksymalnie kilkustronicowy.
- Powinien opisywać wszystkie najistotniejsze obszary dla projektu oraz najważniejsze nośniki wartości przedsiębiorstwa.
- Nie powinien być zbyt szczegółowy, ponieważ inwestor na etapie preselekcji dokonuje wyłącznie wstępnej oceny. Zadaniem teasera jest zaciekawienie inwestora, dlatego na tym etapie lepiej zrezygnować z przedstawiania szczegółowych informacji, na które przyjdzie czas w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego.
- Powinien być zrozumiały, konkretny, hasłowy.
- Teaser jest przygotowywany w wersji no-name/name w zależności od decyzji przedsiębiorstwa poszukującego inwestora (w wersji no-name nie jest ujawniana nazwa strony sprzedającej oraz informacje pozwalające w łatwy sposób zidentyfikować dany podmiot).
Co powinien zawierać teaser
Dobrze opracowany teaser to taki, po którego przeczytaniu inwestor zrozumie, na czym polega biznes i będzie zainteresowany pozyskaniem bardziej szczegółowych informacji na temat propozycji inwestycyjnej. Poniżej prezentujemy 6 podstawowych elementów wynikających z praktyki gospodarczej, które powinien zawierać teaser:
- podstawowe informacje o przedsiębiorstwie, opis modelu biznesowego,
- wyniki finansowe przedsiębiorstwa wraz z prognozą,
- nośniki wartości przedsiębiorstwa,
- perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa,
- analiza rynku, na jakim działa przedsiębiorstwo,
- kierunkowa informacja o strukturze transakcji i jej przesłankach.
Jeżeli potencjalni inwestorzy są zainteresowani dalszym uczestnictwem w procesie transakcyjnym po lekturze teasera, to aby partycypować, w dalszej jego części są zobowiązani do podpisania umowy o zachowaniu poufności (NDA). Dopiero po tym etapie można przystąpić do przekazywania bardziej szczegółowych informacji na temat przedsiębiorstwa, niezbędnych dla kupujących do oceny opłacalności transakcji, a które są zawarte w memorandum informacyjnym.
Polecamy też: